Sunday, 10 February 2013

Ini resepi Durian Crepe

Dekat fb je orang selalu sebut pasal durian crepe je aku tengok. Saya nak share resepi durian crepe kat korang okay.. Dekat mana-mana pun orang bercerita pasal durian crepe ni...Saya nak tanya korang tahu tak apa maksud crepe?ok dekat sikit saya nak cerita sikit apa itu.

 APA ITU CREPE?
Crepe adalah sejenis pancake yang sangat nipis, ia biasanya dibuat dari tepung gandum (crepes de Froment) atau soba tepung gandum (galettes). Perkataan asal Perancis, yang berasal dari Latin crispa, yang bermaksud "bergulung". Walaupun crepes berasal dari Brittany, sebuah rantau di barat laut Perancis, penggunaan mereka adalah meluas di Perancis dan Quebec. Di Brittany, crepes secara tradisinya dihidangkan dengan cider. Crepes dihidangkan dengan pelbagai jenis inti, dari yang paling mudah dengan gula sahaja.

CARA BUAT CREPE.
Crepes dibuat oleh menuang adunan cecair nipis ke kuali panas atau bulat rata plat panas berserta mentega pada permukaan kuali. CARA MAKAN CREPE: Crepes dihidangkan untuk makan tengahari atau makan malam selalunya dicampur keju, ham, dan telur, ratatouille, cendawan, articok (di kawasan-kawasan tertentu), dan pelbagai produk daging. Untuk sarapan atau sebagai pencuci mulut. crepe akan dihiasi dengan topping pelbagai manis,contoh Nutella, jem, gula (pasir atau serbuk), sirap maple, jus lemon, disebat krim, spread buah-buahan, kastard, dan hirisan buah-buahan lembut atau Barli.


BAHAN BAHAN

 250 gm tepun gandum 1 sudu kecil tepung ubi 2 biji telur
 500 ml santan ~ Saya gune 1/2 biji kelapa parut di ambil santannye ~ kalo tak kose nak blender @ perah gunakan jek santan dah siap tuu. Fungsi santan akan menjadikan lempeng elastik , mudah nak di angkat dan tidak mudah koyak. 1/ 2 sudu kecil garam 1 sudu kecil paste pandan ~ untuk kaler hijau @ kaler yang di sukai tetapi yang famousnya kaler hijau pandan dan kuning. 1 sudu besar butter di cairkan ~ fungsinye akan menjadikan lempeng berkilat dan tidak melekat di kuali dan tidak perlu di sapu minyak pada kuali non stick. 2 sudu besar gula halus @ castor

                                                   
                                             Durian adalah ramuan utamanya




CARA CARA
Satukan kesemua bahan dan kacau hingga adunan sebati ~ masukkan santan sedikit sedikit untuk mengelakkan ianye berketol. Untuk adunan lebih halus masukkan ke dalam blender dan tapis ke dalam bekas. Tak tapis pun takpe eiihhh. Panaskan kuali tidak lekat ~ non stick pan. Sapu sedikit minyak untuk kali pertama aje. Masukkan sesenduk dan ratekan menggunakan belakang senduk seperti ini.@ lenggangkan kuali. Masak hingga lempeng masak dan tidak perlu di terbalikkan. Ulang hingga adunan habis di masak. FILLING 2OO gm non dairy whipping creme ~ putar hingga kental Isi durian secukupnye Cara menggulung @ melipat seperti di atas. FILLING CUSTARD 200 gm susu segar 2 kuning telur 30 gm gula halus Kacau atas double boiler hingga pekat. 250 gm whipping non dairy ~ putar kental * Satukan kedua dua bahan kaedah kaup balik.

 ** boleh juga durian di gantikan dengan mangga @ jagung krim dalam tin, maka tukar lerr nama nye kepada JAGUNG CREPE & MANGO CREPE.

                                                                                                                                                                 Ini antara jenis durian crepe yang saya makan sebelah kiri perisa mangga,oreo dan durian

No comments:

Post a Comment